Media & FAQ
Media & FAQ
Bestocratie – Nederland op zijn best schetst hoe Nederland zijn grootste maatschappelijke vraagstukken wél kan oplossen. Het boek gaat verder dan probleemanalyses: het biedt concrete, uitvoerbare oplossingsperspectieven die van denkers doeners maken.
Bestocratie is een boek dat de vastgelopen Nederlandse besluitvorming wil openbreken. Geen probleemoverzichten, maar een nieuw handelingsperspectief dat deskundigheid, eenvoud en effectiviteit centraal zet – zodat we als land weer verder kúnnen.
FAQ - veelgestelde vragen
Het klassieke etiketenspel van ‘links versus rechts’ of ‘populistisch versus democratisch’ helpt ons niet verder. Zodra een voorstel zo wordt geframed, verschuift de aandacht van de inhoud naar het kampdenken. De kwaliteit van de oplossing raakt uit beeld en de burger is uiteindelijk de verliezer.
Bestocratie werkt radicaal anders. Elk voorstel gaat door de Experttrechter: wat is het probleem precies, welke feiten zijn relevant, welke oplossingen scoren het best volgens de beschikbare kennis? Vervolgens toetst het Bestocratische Wiel van Vooruitgang of een oplossing daadwerkelijk beter, eerlijker, eenvoudiger en effectiever is. Ideologische kleur speelt daarbij geen rol.
Bestocratie houdt politici dus bij de inhoud – en weg van oude breuklijnen en blikvernauwende geloofssystemen, of die nu socialistisch, groen, liberaal, religieus of nationalistisch zijn. Niet omdat die overtuigingen onbelangrijk zijn, maar omdat ze nooit uitsluitend leidend mogen zijn bij het oplossen van structurele problemen. Dáár is de samenleving te kostbaar voor.
Nee. In een bestocratie krijgen deskundigen het niet “voor het zeggen”. Politici blijven verantwoordelijk voor de keuzes. Wat verandert, is dat elke oplossing eerst door een transparant proces van feiten, analyse en toetsing gaat. Niet de mening van één expert telt, maar de gedeelde conclusies uit brede, gecontroleerde expertise.
En ja, deskundigen hebben ook meningen—maar die worden in een bestocratie van hun ideologische kleur ontdaan door het openbaar maken van argumenten, aannames en data. Daardoor kan geen enkel kamp zijn ‘eigen’ deskundigen misbruiken.
Kortom: niet experts regeren, maar een beter proces. Politici besluiten, burgers controleren, experts leveren de kennisbasis. Niemand krijgt het voor het zeggen—de kwaliteit van de oplossing wel.
Ideologie krijgt minder grip doordat Bestocratie het proces dwingend en inhoud-gedreven maakt. Politici stemmen pas nadat het probleem feitelijk is geanalyseerd, doorgerekend en openbaar getoetst is via de kennisrechter. De best scorende oplossing ligt daarmee zichtbaar op tafel. Wie afwijkt, moet dat inhoudelijk verantwoorden.
Daarnaast dwingt het nieuwe stelsel de inhoud naar voren: themaverkiezingen, Transitieministers met een zesjarig mandaat voor één oplossingsplan, en een wetgevend parlement van 20 expert-parlementariërs dat deze ministers controleert. De kennistrechter van Fora via ExpertCirkels naar Expertgroepen structureert de kennisstroom richting uitvoering.
Samen verkleint dit de kans dat het debat of het stemproces wordt gekaapt door one-issue-partijen of dominante campagnethema’s.
Kort gezegd: ideologie mag nog, maar ze domineert niet meer over betere oplossingen.